Santiago – Reisverslag week 1: 682 KM

Inmiddels zijn Han & Yolande ruim een week onderweg met hun fietstocht richting Santiago de Compostela. Op Facebook en Twitter zijn al diverse korte updates geplaatst met betrekking tot de voortgang van hun uitdagende reis.

Op deze website nu het eerste uitgebreide reisverslag van Han & Yolande!

Han: “Wat een prachtige happening bij de start van ons avontuur! De massale opkomst gaf ons meer dan het gevraagde duwtje in de rug en was vast de reden van het voortvarende verloop van de eerste dag. Onder het fietsen konden we volop genieten van de natuur en dan zie je weer hoe mooi Nederland is. Zo ook langs de rivier de Mark ten zuiden van Breda.

Na 125 km kwamen we aan bij de receptie van de camping in het Belgische Rijkevorsel. Die bleek echter gesloten te zijn! We hebben gebeld, maar kregen geen gehoor. We hebben toch maar de tent opgezet en de volgende morgen als rechtgeaarde Nederlanders zonder te betalen gewoon weer weggefietst.

Op de tweede dag zitten we om 9:20 weer op de fiets. De routine van het tentje afbreken en alles inpakken zit er nog niet zo in, maar dit zal de komende dagen vast beter gaan! Om 16:00 hebben we de tent weer opgezet in Londerzeel en verheugen ons op een pizza. Vorige avond waren we namelijk niet aan avondeten toegekomen. Helaas bleek de pizzeria gesloten! Han is maar weer op de fiets gesprongen om boodschappen te doen, om te kunnen eten en ’s avonds gezellig een wijntje aan het meer te kunnen drinken. In de Lidl in België hebben we zelfs een wielershirt verkocht aan een belangstellende vrouw!

De derde dag zijn we al om 08:10 onderweg, waardoor we om 11:00 al 42 km hebben gefietst en zijn aangekomen in Ninove. We zijn weer doorgefietst en uiteindelijk aangekomen op de camping in Tournai. Dit blijkt een goede keuze, want het is een goedkope camping, maar gelegen op een mooie plek en lekkere douches.

De vierde dag van onze onderneming profiteren we van een tip uit de routeboekjes. Op de camping in Honnecourt sur Escaut (89 km na onze start om 08:00) konden we beroemde kip eten van de lokale campingdame. Het smaakte heerlijk! Op het terras zijn we in gesprek geraakt met medefietsers. Sommigen ontmoetten we meerdere malen onderweg, maar ook spraken we een stel uit Bleiswijk die op de terugweg waren van een fietstocht naar Spanje en uiteindelijk op 6500 km fietsen zullen uitkomen. Daar zijn wij maar watjes bij vergeleken! Ook een moeder met schoondochter (denken wij) spraken we, die op weg waren naar Parijs om daar de finish van de Tour de France te kunnen zien.

Dag vijf komen we Ad uit Oisterwijk tegen. Een onbekende van ons, maar hij spreekt ons aan en hij blijkt een retourtje Santiago de Compostela aan het fietsen te zijn. Hij vraagt nog naar onze namen en we vragen ons dan ook af of hij misschien een boek aan het schrijven is waar wij ook in voor gaan komen! Hij waarschuwt ons nog voor gaten in de weg en goed voorbereid zetten we onze tocht voort. Om 16:00 komen we aan op de camping in Chiry-Ourscamp en nadat we in een supermarkt even af zijn gaan koelen hebben we lekker gegeten en een wijntje gedronken.

De zesde dag staat in het teken van toenemende ontmoetingen. Zowel ‘oude’ bekenden als nieuwe mensen kruisen ons pad en het is erg leuk om te zien dat ook bij anderen niet alles vlekkeloos verloopt. Twee vrouwen die we eerder in de ochtend al tegenkwamen waren nu op zoek naar een wasserette. Daar moet je toch niet aan denken tijdens zo’n trip?! Gelukkig doet Yolande af en toe een miniwasje. Het venijn van de etappe zit het hem in de staart. Een klim van 10 % aan het einde van een bloedhete dag met 111 km in benen voelt eerder aan als een klim van 20%! Aan het eind van de dag onze verdiende rust, waar we twee personen zien die hun tentje vlak naast elkaar opzetten, terwijl er meer dan voldoende plek was op het veld. De hele avond zijn ze met elkaar opgetrokken en wie weet, nog wat langer??

De zevende dag was een bloedhete dag weer, waardoor we de etappe iets hebben ingekort. Na zeven dagen staat de teller alweer op 682 km, dus we liggen goed op schema. Vandaag zijn we ook nog even langs de apotheek geweest om vaseline en dulcolax te halen. Verder commentaar lijkt ons overbodig…

Niet alles gaat optimaal. Han heeft spierpijn in de bovenrug, Yolande heeft pijn in de benen en de douchegel en aftersun zijn vergeten op de vorige camping. Ons navigatiesysteem werkt helaas niet altijd geweldig, dus gelukkig hebben we de ouderwetse routeboekjes nog. Ook de zonneoplader die we bij de ANWB hebben gekocht voor het opladen van onze mobiele telefoon kunnen we niet aanbevelen, tenzij je het prima vindt om 8 uur lang energie op te wekken om uiterlijk 30 seconden je mobiele telefoon op te kunnen laden. Het blijft echter een fantastische reis en zetten vol enthousiasme door richting ons einddoel!”

Wordt vervolgd…

het-verslag-schrijven

Iedereen een Kans Tegen Kanker

Stichting Kans Tegen Kanker helpt graag bij behandelingen (ook in het buitenland) voor kankerpatiënten welke niet worden vergoed door de zorgverzekeraar.

ktk-bestuur

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Something went wrong. Please check your entries and try again.